De ce e mai bine să evităm să ne facem cumpărăturile îmbrăcaţi în trening?
Nu v-aţi întrebat niciodată: „Cum să mă îmbrac ca să mă duc la cumpărături? “. O cercetare dezvăluie că o astfel de întrebare nu este atît de frivolă precum s-ar putea crede…
Regan şi Llamas (2002) au arătat că felul în care ne îmbrăcăm poate influenţa atitudinea vînzătorilor faţă de noi. Aceşti cercetători au elaborat un experiment care a fost efectuat în numeroase magazine de îmbrăcăminte pentru femei din Los Angeles. Ei au observat cum se comportau vînzătorii faţă de o clientă îmbrăcată diferit. Uneori, experimentatoarea era îmbrăcată ca şi cînd s-ar fi dus la o sală de gimnastică, adică încălţată cu bascheţi şi purtînd nişte pantaloni de jogging şi un tricou supradimensionat… Nu era machiată, iar părul îi era strîns în coadă de cal. In alte condiţii, era îmbrăcată mai tradiţional, ca pentru serviciu (fustă, bluză, colanţi, pantofi clasici). De asemenea, era machiată şi cu părul lăsat liber. Atunci cînd intra în magazin, ea activa imediat un cronometru pe care îl ţinea discret în mînă şi se apropia de primul raion, privind cinci secunde fiecare afişaj, fără să atingă nici un articol, pînă cînd un angajat se apropia. Experimentatoarea oprea cronometrul în momentul în care acesta i se adresa. Ea răspundea simplu: „Mă uit doar”, apoi ieşea din magazin.
Rezultatele au indicat că vînzătorii se apropiau mult mai rapid şi se arătau mai grăbiţi să se adreseze clientei atunci cînd aceasta era îmbrăcată tradiţional, decît atunci cînd purta o ţinută mai „sportivă”.
Atracţia fizică, fie că este legată de frumuseţe sau de stilul îmbrăcămintei, conferă „credit social” persoanelor. Astfel, vînzătorii trag cu siguranţă concluzia ca un client foarte degajat este un cumparator mai putin credibil decat ceilalti..
Sursa: „150 de experimente în psihologie pentru cunoaşterea celuilalt”, Serge Ciccotti
loading...
Comenteaza