Eliberează-te
Se povesteşte faptul că în India există o modalitate deosebit de inteligentă de capturare a maimuțelor.
După cum spune legenda, vânătorii perforează o gaură într-o nucă de cocos, un orificiu suficient de mare strict cât maimuța să reuşească introducerea mâinii sale. Urmează apoi alte două găuri mai mici, în partea opusă celei iniţiale, prin care se trece un şnur, cu ajutorul căruia se fixează nuca de cocos la baza unui copac. În fine, se ascunde în interiorul fructului o banană. Ulterior, maimuţa ademenită, coboară din arbust, introduce mâna şi încearcă capturarea hranei râvnite. Dimensiunea găurii este suficient de mare încât palma deschisă să poată intra, însă pumnul ba.
La fel e şi cu mintea noastră, adesea nu ştim cum sa ne eliberam de ceva ce ne provoacă suferinţă, deşi ne e la îndemână.
De multe ori, în ciuda inteligenţei noastre, mintea ne joacă adesea feste. Tocmai de aceea, cultivarea unei atitudini de eliberare, de non-ataşare reprezintă un aspect fundamental în practica propriei percepţii. Atunci când vom începe să acordăm o atenție sporită experiențelor noastre interioare, vom identifica instantaneu că există anumite gânduri, sentimente sau situații pe care mintea noastră încearcă să le gestioneze diferit. Dacă ele sunt plăcute, vom încerca să prelungim aceste gânduri, sentimente sau situații, să le rememorăm și să ni le reevocăm continuu.
În mod similar, există însă şi multe gânduri, sentimente sau experiențe pe care vom încerca să le ştergem din memorie, tocmai pentru ca să ne scape sau să ne prevină, respectiv să ne protejeze de repetarea acestora, cu atât mai mult dacă, într-un fel sau altul, acestea sunt neplăcute, dureroase și înfricoșătoare.
În practica meditației am ținut departe în mod intenționat tendința de a valoriza anumite aspecte ale experienței noastre și a le respinge pe altele. În schimb, am permis ca să ne ghideze doar propria noastră experiența, meditaţia contribuind doar la observarea unui moment sau altul. Eliberarea reprezintă o modalitate de a lăsa lucrurile să fie exact aşa cum sunt ele, de a le accepta exact așa cum sunt. Atunci când vom observa că mintea noastră încearcă să gestioneze într-un fel sau altul anumite experienţe, să ne reamintim faptul că trebuie să renunţăm la acele impulsuri, fiind vorba doar de curiozitatea instinctuală de a vedea ce se întâmplă dacă vom acţiona în acel fel. În momentul în care noi înșine vom observa propriile experiențe trăite, ne vom elibera de aceste gânduri ale judecăţii. Pur şi simplu luăm la cunoştinţă de existenţa lor şi nu le mai permitem să ne guverneze. Noi trebuie să le identificăm şi să ne eliberăm de umbra lor. În mod similar vom acţiona şi atunci când gândurile trecutului sau viitorului vor încerca să pună stăpânire pe noi: le vom da frâu liber. Noi rămânând simpli observatori.
Dacă ni se va părea deosebit de dificilă “eliberarea” doar din simplul motiv că exercită o puternică influență asupra minții noastre, ne putem direcţiona atenţia către ceea ce “o ţine captivă”. Captivitatea fiind exact opusul eliberării. Putem deveni un expert al ataşamentului, indiferent de consecințele sale ulterioare asupra vieții noastre, în acelaşi mod în care putem deveni un specialist al propriei noastre eliberări, bucurându-ne de urmările sale. Având deschiderea de a vedea în mod real ceea ce ne trage înapoi, vom descoperi o sumedenie de aspecte exact opuse acesteia. Altfel spus, indiferent dacă reuşim să ne eliberăm sau nu, propria noastră percepţie va evolua, instruindu-ne asupra manierii în care suntem dispuşi să facem acest pas.
Eliberarea nu ne este deloc o experienţă străină. O aplicăm în fiecare noapte, atunci când mergem la culcare. Ne întindem pe o suprafață confortabilă, cu luminile stinse, într-un loc liniștit și ne eliberăm de greutatea corpului şi a minţii noastre. Dacă nu te eliberezi, nu vei putea avea parte de un somn relaxant.
Cei mai mulţi dintre noi am trăit adesea sentimentul unei minţi încărcate atunci când încercam să adormim. Acesta este unul dintre primele semnale ale unui om stresat. Astfel, in asemenea momente, ne-am putea lovi de imposibilitatea eliberării noastre de anumite gânduri, tocmai pentru că implicarea noastră emoţională este prea puternică. Chiar dacă vom încerca să forțăm ca Moş Ene să ajungă la genele noastre, nu vom face decât să înrăutăţim situaţia. Drept urmare, dacă reuşeşti să fii pregătit pentru bucuria unui somn liniştit, înseamnă că eşti deja un expert în a te elibera. Urmează acum doar să aplici aceeaşi strategie, să îţi dezvolţi aceeaşi abilitate şi pentru starea de veghe, de meditaţie.
Sursa: FULL CATASTROPHE LIVING A Delta Book, John Kabat-Zinn, Ph.D.
Letting Go
They say that in India there is a particularly clever way of catching monkeys. As the story goes, hunters will cut a hole in a coconut that is just big enough for a monkey to put its hand through. Then they will drill two smaller holes in the other end, pass a wire through, and secure the coconut to the base of a tree. Then they put a banana inside the coconut and hide. The monkey comes down, puts his hand in and takes hold of the banana. The hole is crafted so that the open hand can go in but the fist cannot get out. All the monkey has to do to be free is to let go of the banana. But it seems most monkeys don’t let go.
Often our minds get us caught in very much the same way in spite of all our intelligence. For this reason, cultivating the attitude of letting go, or non-attachment, is fundamental to the practice of mindfulness. When we start paying attention to our inner experience, we rapidly discover that there are certain thoughts and feelings and situations that the mind seems to want to hold on to. If they are pleasant, we try to prolong these thoughts or feelings or situations, stretch them out, and conjure them up again and again.
Similarly there are many thoughts and feelings and experiences that we try to get rid of or to prevent and protect ourselves from having because they are unpleasant and painful and frightening in one way or another.
In the meditation practice we intentionally put aside the tendency to elevate some aspects of our experience and to reject others. Instead we just let our experience be what it is and practice observing it from moment to moment. Letting go is a way of letting things be, of accepting things as they are. When we observe our own mind grasping and pushing away, we remind ourselves to let go of those impulses on purpose, just to see what will happen if we do. When we find ourselves judging our experience, we let go of those judging thoughts. We recognize them and we just don’t pursue them any further. We let them be, and in doing so we let them go. Similarly when thoughts of the past or of the future come up, we let go of them. We just watch.
If we find it particularly difficult to let go of something because it has such a strong hold over our mind, we can direct our attention to what “holding on” feels like; Holding on is the opposite of letting go. We can become an expert on our own attachments, whatever they may be and their consequences in our lives, as well as how it feels in those moments when we finally do let go and what the consequences of that are. Being willing to look at the ways we hold on ultimately shows us a lot about the experience of its opposite. So whether we are “successful” at letting go or not, mindfulness continues to teach us if we are willing to look.
Letting go is not such a foreign experience. We do it every night when we go to sleep. We lie down on a padded surface, with the lights out, in a quiet place, and we let go of our mind and body. If you can’t let go, you can’t go to sleep.
Most of us have experienced times when the mind would just not shut down when we got into bed. This is one of the first signs of elevated stress. At these times we may be unable to free ourselves from certain thoughts because our involvement in them is just too powerful. If we try to force ourselves to sleep, it just makes things worse. So if you can go to sleep, you are already an expert in letting go. Now you just need to practice applying this skill in waking situations as well.
loading...
Comenteaza